info@humanboost.nl

06 51 44 58 66

Situatie frustratie #2 (Gedachtencontrole)


Over de kracht van werken met doelen stellen en visualiseren schreef ik eerder. Nu de lockdown langer duurt en het vooruitzicht op een genormaliseerde situatie zoals voor de Covid maatregelen verder is vervaagd, wordt meer beroep gedaan op je mentale gesteldheid.

Met gedachtencontrole heb je veel invloed op je mentale gesteldheid. Iedereen bezigt duizenden gedachten per dag. Dat gaat vaak vliegensvlug. Ga maar na welke gedachten nu al door je heen gaan terwijl je dit leest. En zo zitten we als mens in elkaar. We kunnen het ook niet uitschakelen. Een groot deel van die gedachten zijn negatief geladen. Het houdt ons scherp en alert, waardoor we direct kunnen reageren. Zo zijn we geëvolueerd.

Het is de kunst om de positieve gedachten te benutten en de negatieve te neutraliseren of om te buigen naar positief. Veel gedachten bezigen we in ons onderbewuste. We zijn ons dus niet altijd bewust van negativiteit. Wanneer je last krijgt van negativiteit en je blijft ‘hangen’ in een negatieve gedachte, kan het zijn dat je vast zit in een niet helpende overtuiging.

Een niet helpende overtuiging zit je zodanig in de weg dat je niet tot handelen overgaat omdat het toch nooit zal lukken. Immers, voorheen lukte het ook nooit, dus nu ook niet. Het gevolg is dat je passief blijft.

We kennen allemaal de gedachten van; “ik kan het niet, het lukt nooit, dat is niet aan mij besteed, dit is onomkeerbaar…..”

Er is goed nieuws!

Je kunt hieruit komen en weer de regie krijgen over je gedachten door het volgen van een aantal stappen.

Wordt bewust van je negatieve gedachte.

Houdt die gedachte vast en controleer welke overtuiging je hebt waardoor die gedachte is ontstaan.

Stel jezelf de vraag of die overtuiging echt klopt en of die helpend is.

Check dit desnoods samen met een vriend, familielid of collega.

Besef dat je niet vooruit kunt lopen op de uitkomst van een situatie, dus laat de gedane aanname los (Eerdere resultaten geven geen garantie op dezelfde resultaten in de toekomst).

Nu is de weg vrij om te bepalen hoe je gaat handelen om verder te komen.

Het gevolg van het succesvol doorlopen van dit schema is dat je minder spanning of stress ervaart en weer uitzicht hebt op een uitkomst. Heerlijk om weer grip te hebben en regie! De kans is groot dat je non-verbaal en verbaal nu andere signalen afgeeft aan je omgeving, waardoor meer verbinding en kans op samenwerking ontstaat.

De eerdere overtuigingen met een negatieve en blokkerende werking (je legt immers door zelfgekozen woorden een beperking op voor je handelen en gaat nog in geloven ook) kun je bijstellen naar; “Ik kan het, het lukt, dat is aan mij besteed, dit is omkeerbaar…..”

Door doelen stellen (hoe kleiner de doelen, des te meer uitvoerbaar als eerste aanzet om succes te ervaren, waarna je doelen groter kunt maken) en visualiseren te combineren met gedachtencontrole kun je nog meer bereiken. Dit proces is trainbaar en de resultaten zullen je verbazen.

De methode is overigens afkomstig uit de cognitieve gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie richt zich op de invloed van je gedachten (cognities) op je gedrag en gaat ervan uit dat hoe je denkt, bepaalt hoe je je voelt. Je gevoelens hebben vervolgens weer invloed op je gedrag.

Meer weten over deze vorm van mentaal trainen? Neem contact op voor begeleiding of advies. Gedachtentraining maakt onderdeel uit van de mentale programma’s van Human Boost.

                                                                    


Reageren? Laat hier een bericht achter en we nemen contact met je op.